Stolk, Jan van

Voornaam: 
Jan
Voorletters: 
J.
Voorvoegsel: 
van
Achternaam: 
Stolk
Geboortejaar: 
1920
Geboorteplaats: 
Santa Brigida (Canarische eilanden)
Geboorteland: 
Spanje
Werkperiode: 
1952 - 1997
Overlijdensjaar: 
1997
CV: 

Jan van Stolk is geboren te Santa Brigida (Canarische eilanden) op 11 maart 1920. Zijn moeder is de keramist Sophie van der Does de Willebois. Zijn vader is Adriaan Pieter van Stolk. Op de Canarische eilanden ondergaat zijn vader een gezondheidskuur. Het gezin keert na een korte tijd terug naar Nederland. In 1925 verhuist het gezin naar Vietri bij Napels (IT). Zijn vader overlijdt hier in 1926. Jan van Stolk verblijft tot zijn vijftiende jaar in Italië. Van zijn Italiaanse stiefvader Luigi de Lerma leert hij hier omgaan met klei. Vanaf 1935 is hij woonachtig in Nederland. Hij geniet een artistieke opleiding bij het Genootschap Kunstoefening / Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem. Als keramist voornamelijk autodidact. Van Stolk heeft veel gezworven voordat hij zich vestigt. Sinds 1952 is hij als zelfstandig pottenbakker werkzaam; aanvankelijk te Nijmegen, sinds 1953 te Oosterbeek (Cronjéweg 15). Tot 1970 is hij docent aan de Vrije Academie te Nijmegen. Jan van Stolk heeft deels samengewerkt met Jaap Dommisse. Er zijn objecten bewaard gebleven die door beide kunstenaars zijn gesigneerd. Leerlingen van Van Stolk zijn Willem Fiege, Thijlbert Manche en Riet Hartman-van Steenbergen (1944). Het werk van Fiege is in de trant van het werk van Van Stolk. Willem Fiege signeert met de dikke kwast in zwart WF.

Afbeeldingen: Portret Jan van Stolk, ca. 1980 of eerder (bron catalogus Keramiek in Nijmegen en omgeving, 1980); Van Stolk en profil uit boek Renkum, vijf dorpen in het groen, 1971 (foto Rein Heij); Detail van deze opname; Van Stolk en face ca.1980 of later (bron RKD Den Haag); groepje van vier kleinere objecten (foto Capriolus); signatuur V.S. en signatuur samen met Jaap Dommisse.

Werk: 

Van Stolk is vooral een pottenbakker. Ook zijn figuratief werk is opgebouwd vanuit gedraaide vormen. Hij decoreert met engobes in natuurkleuren en/of snijdt met de guts in de nog leerharde klei. Hij signeert met VS in zwart. De stapelbeesten van Van Stolk worden als geestig ervaren. Voor Organon maakt hij de plastiek 'Het Gezin'.

 

Bibliografie: 
  • Bestandscatalogus Nederlandse na-oorlogse keramiek, RBK 1995. Nederlandse Keramiek - Tentoonstelling van hedendaagse Nederlandse keramiek, Den Bosch 1958.
  • Waard, Adri de, Renkum, vijf dorpen in het groen, 1971.
  • 100 Nederlandse keramisten, Galerij De Arkel, Boxtel 1974.
  • Houtzager, Dr. M. Elisabeth, Nederlandse Ceramiek 1945-1970, Centraal Museum.
  • Keramiekkollektie, met een inleiding van Karin Gaillard, dienst Beeldende Kunst, 's-Hertogenbosch, 1983.
  • Heslenfeld, Marianne en Rob Driessen, Keramische kunstenaars in Nederland 1945-1975, Vormen uit Vuur 2008/1-2, p. 40.