Muylaert, Rob

Voornaam: 
Rob
Voorletters: 
R.
Achternaam: 
Muylaert
Geboortejaar: 
1945
Geboorteplaats: 
Soestdijk
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1984
CV: 

Rob Muylaert is geboren te Soestdijk op 1 juni 1945. Hij doet de opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem (MO-B handvaardigheid / ruimtelijk plastisch vormgeven) bij Auguste Manche. In deze periode is Rob voornamelijk bezig met beeldhouwen en kleine bronsfiguren. In 1984, een paar jaar na zijn afstuderen, begint hij als keramist. Van 1988 tot 1994 is hij bestuurslid en voorzitter van de NVK - Nederlandse vereniging van Keramisten. Van 2001 tot 2006 is hij opnieuw bestuurslid en vice-voorzitter van de NVK. In 1987 neemt Rob gedurende vijf weken deel aan de IWCAT workshop in Japan gevolgd door een tweede werkperiode in 1989. Deze twee bezoeken aan Japan hebben een sterke invloed op zijn techniek en visie. In 1992, 1996 en 1998 maakt hij opnieuw studiereizen naar Japan. In 2000 (september-november) organiseert hij een uitwisseling tussen Nederlandse en Japanse keramisten. In 2004 maakt Rob een studie reis naar Australië.  

Huidige adres: Rob Muylaert Keramiek, Bontebrug 6, 7064 LK  SILVOLDE 0315-631913 e-mail: info@rmkeramiek.nl

Bezoek ook: www.rmkeramiek.nl

Portret Rob circa 2013; Rob in atelier circa 2013 ( bron: Goed uit in de Achterhoek, jan. 2013); Chawan, keramische doos en huisaltaar (bron: website van de kunstenaar).

Werk: 

Rob tells about his work and life (in English)

"Work is thrown and hand-build stoneware, mostly single pieces. Firing, reduced to 1285° Celsius. All glazes are self-made mostly from wood-ash and local clay. Colours are mainly iron based. Coloured glazes are used only for smaller decorations. Decoration images and techniques are influenced by the journeys to Japan. My choice for the ceramic tradition as a starting point means using the Dutch tradition and the tradition from China and Japan. For two generations Chinese and Japanese ceramics were in the family so the appreciation of Asiatic ceramics was self-evident. The utilitarian use of ceramics was the starting point in the 1984 when I switched from modelling and bronze-casting to ceramics. The appreciation of craftsmanship also strongly influenced the move to ceramics. Learning ceramic techniques started with some private throwing lessons in a small family business. Lidded pots and flower-vases were the main starting point. Handles from pots and vases were used as decorative elements. Some times baroque and not practical. Permanent closed pots with rope like materials were made. Dried flowers were used outside the vases and pots. The original wrapping and packing materials were used, but the utilitarian function dominated mostly. I like the contrast between materials. After the first visit to Japan in 1987 decorative elements were introduced. From 1990 on, slab-build plates are made. Nearly always practical but the surface is more important for its decorative possibilities. Glazes are reduced to dry ash-glazes and coloured glazes only for small geometrical forms with are contrasting with the geometrical form of the plate. Decorative motifs are borrowed from pre-historical cave-drawings, kanji, family-crests and so on. Later I started with making interpretations of altarpieces. Using the knowledge of traditional Dutch and Flemish "retabels" and the buddhistic home-altars from Asia. A meeting from two cultures with aesthetic, philosophical and religious aspects."

Bibliografie: 
  • Augustijn, P., Hedendaagse keramiek in Nederland, Utrecht 2008.