McLoughlin, Deirdre

Voornaam: 
Deirdre
Voorletters: 
D.M.
Achternaam: 
McLoughlin
Geboortejaar: 
1949
Geboorteplaats: 
Dublin / Ireland
Werkperiode: 
1974 +
CV: 

Deirdre McLoughlin is geboren in Dublin (IRL) in 1949. Zij studeert af aan het Trinity College te Dublin in 1972, studierichting Engelse literatuur, geschiedenis en filosofie. In datzelfde jaar reist zij naar Amsterdam en deelt daar een atelier met Rosemary Andrews wiens beelden haar inspireren om met klei te gaan werken. Later wordt Sonja Landweer haar mentor. In 1982 brengt het werk en de denkbeelden van de Sodeisha Groep en een sculptuur van Isamu Noguchi haar naar Kyoto in Japan. Hier richt zij een atelier in en neemt lessen bij de Kyoyaki meester Tousai Sawamura. In 1985 maakt zij een reis door China en keert terug naar Dublin. Maar in 1988 keert zij voor goed terug naar Amsterdam. In 2013 opent Maria Blaisse haar solo tentoonstelling ‘sculpter le vide’ in Le Centre Culturel Irlandais in Paris. Deirdre is tweemaal winnaar van de Ceramics of Europe Westerwald prijs in 2004 en 2014 in de categorie 'Vessel'. In 2018 is zij genomineerd met 'Waterwork I' voor de International Loewe Craft Prize.

Bezoek de website van de kunstenaar: www.deirdremcloughlin.com

Afbeeldingen: Deidre McLoughlin, vroeg portret uit 1978; portret uit 2011 (foto Rob Bohle Amsterdam); object 'Resist Arrest IX, 1992; object ‘I am too’ 2004 (foto Rob Bohle Amsterdam): object ‘Sceitimini’ 2011 (foto Rob Bohle Amsterdam); object ‘Empty Form’ 2002-2012 (foto Rob Bohle Amsterdam); Waterwork I, 2017-1028; signatuur D M L door de kunstenaar. Alle informatie en afbeeldingen onder dank ontvangen van Deirdre McLoughlin.

Werk: 

"Het woord 'sense' omschrijft voor mij nog het meest de essentie van haar werk. 'Sense' in de zin van zinnig en zinvol, 'it does make sense'. Maar ook in de betekenis van 'sensible' beseffend, van belang, gevoelig, de zintuigen betreffend. En als ik alleen op de klank van het woord af ga, denk ik aan sensatie, gewaarwording, maar ook aan sensueel. En eigenlijk is haar werk dat allemaal, lijfelijke, ronde, plastische vormen die erom vragen aangeraakt te worden. Elk werk is een spannende reis en niet de uitvoering van een vooropgezet plan, dan zou je ook nooit deel kunnen worden van het werk" (tekst Teja van Hoften).

Bibliografie: 
  • Blandino, Betty ‘The figure in fired clay’, London A&C Black 2001.
  • McLoughlin, Deirdre ‘Deirdre McLoughlin’ in: Neue Keramik, issue 5 2004.
  • During, Nesrin ‘Deirdre McLoughlin’ in: Ceramics Monthly, March 2006.
  • Augustijn, Piet ‘Deirdre Mcloughlin’ in: Keramiek NVK issue 3 2007.
  • Pim, Henry ‘Dynamisierte Materie, Das Oeuvre von Deirdre McLoughlin’ in: Keramik Magazin Europa issue 3 2007.
  • Meulen, Yna van der, 'Ooggetuigen van het leven', in: Klei, January 2008.
  • McLoughlin, Deirdre ‘Profile’ in: New Ceramics, issue 5 2010.
  • Catalogue: ‘Deirdre McLoughlin shaping the void’ intro essay Dr Patrick J Murphy and Frank Buckley, curator Ann Mulrooney for the National Craft Gallery, Ireland 2012.
  • Pim, Henry, ‘Body and Soul’ in: Ceramics Ireland, issue 29 2012.
  • Girard, Gaetane, ‘Deirdre McLoughlin, du vide a la forme’ in: La Revue de la Ceramique et du Verre, issue 189 2013.
  • Hoften, Teja van, Deirdre McLoughlin, Over trage wegen en volle leegten, in: Klei, mei-juni 2015.
  • Flegg, Dr Eleanor, 'Gathering shape' in: Ceramic Review, July-August 2015.