Martens, Leo

Voornaam: 
Leo
Voorletters: 
L.
Achternaam: 
Martens
Geboortejaar: 
1946
Geboorteplaats: 
Horst (li)
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1981
CV: 

Leo Martens is geboren op 29 april 1946. Als keramiek kunstenaar is hij autodidact. Geinspireerd door partner Mariette Groeneveld begon hij in 1981 zijn carriere in de keramiek. Geinspireerd ook bij het fotograferen in de keramiekafdeling van de kunstacademie in San Miguel de Allende in Mexico. Want fotografie was het voorliggende gebied van de kunst waar Leo Martens zich mee bezig hield. De start van een eigen atelier in oktober 1982 was een grote sprong vooruit, evenals de kennismaking met de oosterse keramiek in met name het nationale keramiekmuseum het Princessehof in Leeuwarden. Maar ook het bijwonen van keramieksymposia met bekende en gerenommeerde keramiek kunstenaars droegen bij aan de inspiratie. Het was ook de tijd dat mensen handgemaakte keramiek weer gingen waarderen en daar geld voor over hadden. In hun beginperiode noemden zij hun atelier Keramiek De Blauwbilgorgel, vernoemd naar het beroemde gedicht van Cees Buddingh. Keramiekexposities door het hele land volgden en eind van de tachtiger jaren werden de eerste keramiekmarkten georganiseerd, waar Leo Martens aan deelnam. De start van het eigen atelier in 1982 in Venray werd in 1988/89 gevolgd door de nieuwbouw van een atelier en galerie eveneens in Venray onder de naam Rooyart Keramiek. Tegelijk was er het begin van een atelier en galerie in de Kasteeltuinen in Arcen. Deze succesvolle ontwikkelingen leidden vervolgens tot de opening van een galerie in de binnenstad van Arnhem in 1993. Naast eigen werk werd hier het werk van andere kunstenaars in andere disciplines gepresenteerd. In 1997 werd besloten deze activiteiten in een uitbreiding van de galerie in Venray onder te brengen en dan met name toe te spitsen op sculpturale keramiek van kunstenaars uit heel Europa. Het eigen werk van Leo Martens ontwikkelde zich van uitsluitend gedraaide keramiek, hooggebakken porselein/steengoed klei met eigen varianten van oosterse celadon-, sang de boeuf- en tenmoku glazuren tot vaas- en potsculpturen met ook niet- oosterse glazuren. Wat vormentaal betreft is de lijn met oosterse keramiek nog altijd zichtbaar, maar zien we ook invloeden van de oorspronkelijk door de Engelse keramist Colin Pearson ontwikkelde omslagvormen van gedraaide naar sculpturale vormgeving. Na de afbouw van Rooyart Keramiek vanaf oktober 2008 ontstond ruimte voor nieuwe inspiratie, die in juli 2011 zijn beslag kreeg in een nieuw atelier en een nieuwe galerie in Valthermond. Naast keramiek gaat fotografie nu een grotere rol spelen. Fotografie gekenmerkt door het abstraheren van details uit de natuur (bron: drenthekunstbreed.nl).

Bezoek de website: www.galerie-n124.nl

Afbeeldingen: Leo Martens, uitsnede van foto 2; Leo Martens en Mariette Groeneveld voor hun vergrootte atelier 124 in Valthermond (2018); vroege vaas in Sang-de-boeuf met splashes in blauw (bron Catawiki 2013); vier recente werken, circa 2017 (bron website kunstenaar); signatuur Keramiek De Blauwbilgorgel ingekrast; signatuur Leo Martens ingekrast.