Dick Lion is geboren in 1956 te Hoogeveen. Als twaalfjarige jongen gluurt hij in zijn woonplaats door de ramen van de pottenbakkerij van Freek Berends. Daar is zijn liefde voor het werken met klei begonnen. Na een afgebroken studie medicijnen gaat hij naar Groningen en volgt van 1978 tot 1983 de Academie voor Beeldende Kunst Minerva, richting keramiek. In 1982 loopt hij stage aan de Rietveld Academie te Amsterdam. Tussen 1983 en 1984 is hij gaststudent aan de Fachhochschule Niederrhein te Krefeld (DE). In 1984 ontvangt hij een startstipendium van het Rijk. Het pottenbakkerswerk ligt hem niet zo, de mogelijkheden van het reproduceren met gipsmallen en gietklei inspireert hem meer. Sinds 1984 werkt Dick Lion voor de industrie. Hij begint als assistent in de ontwerpafdeling van Porzellanfabrik Arzberg (DE). In 1985 is hij ontwerper op de afdeling Design & Research van Mosa Porselein- en Tegelfabrieken te Maastricht. Lion exposeert in deze jaren meerdere keren bij Galerie Kapelhuis in Amersfoort. Tussen 1985 en 1997 is hij op voordracht van de keramist Ru de Boer docent Keramische Vormgeving, afdeling 3DDesign, Academie voor Beeldende Kunstern te Arnhem (ARTEZ). Tussen 1986-1990 werkzaam in het atelier met Christiane Schwaderlapp, zijn echtgenote, voor productontwikkeling, kleine series en unica. Sinds 1990 naamsverandering in LION + LION Produktgestaltung en keramiekatelier. Tussen 1986 en 1991 freelance ontwerper merk 'Thomas' voor porseleinfabriek Rosenthal AG te Selb (DE). Ook ontwerp hij voor Authentics, Jasba, Deutsche Steinzeug, Engers en Villeroy & Boch. Tussen 1992 en nu projectrealisatie met Werkstatt für Bildhauerei Niels Dietrich in Keulen. Tussen 1993 en 1997 objeckten uit eigen atelier in de collectie van de firma Cinq, Vertrieb für Form GmbH, Münster (DE). 1995 Verhuizing van het atelier naar Höhr-Grenzhausen. In 2011 stopt Dick Lion als vormgever voor de industrie. Sindsdien heeft Lion zijn eigen atelier in de oude Merkelbach Manufaktur, midden in Höhr-Grenzhausen. Hier komt het ontwerpen met de computer, de fotografie, de presentatie en de groothandel alles samen.
Afbeeldingen: Dick Lion, ca. 2018 (foto kunstenaar); theepot, grijs gspikkelde glazuur, 1984 (coll. Capriolus); theepot 'Concorde', kleine oplage in eigen beheer kunstenaar (bron Botterweg Auction); theekommen 'Spira', 1990.
Werk:
De vormgeving in het werk van Dick Lion is fundamenteel geometrisch. Hoewel de functionaliteit voor de kunstenaar een belangrijke toetssteen is bij de beoordeling van het prototype, vindt hij de expressiviteit van de vorm nog belangrijker. Hij werkt met porselein, steengoed en aardewerk (tekst uit Spruit-Ledeboer).
De inspiratie voor zijn werk vindt Dick Lion in voorbeelden van ordening in de natuur, de wiskunde, de geometrie en de mogelijkheden van het reproduceren. In het ontwerpproces en bij de technische omzetting is hij steeds op zoek naar de nieuwe combinatie van het oude keramische ambacht, digitale technieken en de industriële vervaardigingsprocessen. De vorm en het reliëf van de objecten versmelten tot een eenheid met eigen karakter. De uitstraling van de producten wordt sterk bepaald door het spel tussen het reliëf, de transparantie, de dikte en de kleur van het glazuur.
Bibliografie:
Henkelman, V., Keramiek, april 1982, p. 33 e.v.
Spruit-Ledeboer, Mieke G., Nederlandse Keramiek 1975/1985, 1985.
Dick Lion is geboren in 1956 te Hoogeveen. Als twaalfjarige jongen gluurt hij in zijn woonplaats door de ramen van de pottenbakkerij van Freek Berends. Daar is zijn liefde voor het werken met klei begonnen. Na een afgebroken studie medicijnen gaat hij naar Groningen en volgt van 1978 tot 1983 de Academie voor Beeldende Kunst Minerva, richting keramiek. In 1982 loopt hij stage aan de Rietveld Academie te Amsterdam. Tussen 1983 en 1984 is hij gaststudent aan de Fachhochschule Niederrhein te Krefeld (DE). In 1984 ontvangt hij een startstipendium van het Rijk. Het pottenbakkerswerk ligt hem niet zo, de mogelijkheden van het reproduceren met gipsmallen en gietklei inspireert hem meer. Sinds 1984 werkt Dick Lion voor de industrie. Hij begint als assistent in de ontwerpafdeling van Porzellanfabrik Arzberg (DE). In 1985 is hij ontwerper op de afdeling Design & Research van Mosa Porselein- en Tegelfabrieken te Maastricht. Lion exposeert in deze jaren meerdere keren bij Galerie Kapelhuis in Amersfoort. Tussen 1985 en 1997 is hij op voordracht van de keramist Ru de Boer docent Keramische Vormgeving, afdeling 3DDesign, Academie voor Beeldende Kunstern te Arnhem (ARTEZ). Tussen 1986-1990 werkzaam in het atelier met Christiane Schwaderlapp, zijn echtgenote, voor productontwikkeling, kleine series en unica. Sinds 1990 naamsverandering in LION + LION Produktgestaltung en keramiekatelier. Tussen 1986 en 1991 freelance ontwerper merk 'Thomas' voor porseleinfabriek Rosenthal AG te Selb (DE). Ook ontwerp hij voor Authentics, Jasba, Deutsche Steinzeug, Engers en Villeroy & Boch. Tussen 1992 en nu projectrealisatie met Werkstatt für Bildhauerei Niels Dietrich in Keulen. Tussen 1993 en 1997 objeckten uit eigen atelier in de collectie van de firma Cinq, Vertrieb für Form GmbH, Münster (DE). 1995 Verhuizing van het atelier naar Höhr-Grenzhausen. In 2011 stopt Dick Lion als vormgever voor de industrie. Sindsdien heeft Lion zijn eigen atelier in de oude Merkelbach Manufaktur, midden in Höhr-Grenzhausen. Hier komt het ontwerpen met de computer, de fotografie, de presentatie en de groothandel alles samen.
Bezoek: www.liondesign.de
Afbeeldingen: Dick Lion, ca. 2018 (foto kunstenaar); theepot, grijs gspikkelde glazuur, 1984 (coll. Capriolus); theepot 'Concorde', kleine oplage in eigen beheer kunstenaar (bron Botterweg Auction); theekommen 'Spira', 1990.
De vormgeving in het werk van Dick Lion is fundamenteel geometrisch. Hoewel de functionaliteit voor de kunstenaar een belangrijke toetssteen is bij de beoordeling van het prototype, vindt hij de expressiviteit van de vorm nog belangrijker. Hij werkt met porselein, steengoed en aardewerk (tekst uit Spruit-Ledeboer).
De inspiratie voor zijn werk vindt Dick Lion in voorbeelden van ordening in de natuur, de wiskunde, de geometrie en de mogelijkheden van het reproduceren. In het ontwerpproces en bij de technische omzetting is hij steeds op zoek naar de nieuwe combinatie van het oude keramische ambacht, digitale technieken en de industriële vervaardigingsprocessen. De vorm en het reliëf van de objecten versmelten tot een eenheid met eigen karakter. De uitstraling van de producten wordt sterk bepaald door het spel tussen het reliëf, de transparantie, de dikte en de kleur van het glazuur.
Object(en) van de keramist: