Heuvel, Netty van den

Voornaam: 
Netty
Voorletters: 
N.
Voorvoegsel: 
van den
Achternaam: 
Heuvel
Geboortejaar: 
1956
Geboorteplaats: 
Zevenaar
Geboorteland: 
Nederland
Overlijdensjaar: 
2012
CV: 

Netty van den Heuvel is geboren op 10 januari 1956 te Zevenaar. Zij volgt de opleiding aan de Academie voor Kunst en Vormgeving, Den Bosch van 1975-1981. Netty huwt met de keramist Anton Reijnders. In 1995 ontvangt zij een stipendium voor een jaar werken in het European Ceramic Work Centre (ECWC) te 's-Hertogenbosch. In 1998 is zij artist in residence in Takeo, Japan, artist in residence in Kecskemet, Hungary en artist in residence in Bemis, Centre for Contemporary Arts, Omaha, U.S.A. Netty is vanaf 1986 docent keramiek aan De Muzerije (Huis voor de amateurkunst) in haar woonplaats 's-Hertogenbosch. Netty is overleden op 10 januari 2012.

Zie ook www.nettyvandenheuvel.nl

Afbeeldingen: Netty van den Heuvel, portret uit circa 1993 (bron European Ceramics Höhr Grenzhausen, 1993); ander portret uit 1993 (bron: Kleikunst in de Benelux); object met purper en lijn, porselein met metaal, h. 22cm, 1990 (bron: Te Duits, 1990); de overige foto's van haar website, circa 2007. Met grote dank!

Werk: 

De keramische beelden van Netty van den Heuvel laten zich het beste omschrijven als tekeningen in de ruimte. De beelden lijken door het open geweven karakter bijna transparant te zijn en hebben door hun vorm een relatie met natuur en architectuur. Twee uitgangspunten liggen ten grondslag voor deze open constructies: Skeletbouw, het dragende. Een vlak grondplan met geometrische patronen is het begin. Vervolgens wordt laag op laag opgebouwd. De basis hoeft niet de onderkant van het werk te blijven. Huid, het omhullende. De vormen komen d.m.v. een mal tot stand. Het lijken groeisels te zijn met een intuïtive benadering. Structuur, vorm en lichtval worden verwerkt tot een optimaal driedimensionaal beeld. Het werk kan naar alle kanten gekanteld worden. De plaatsing van het werk wordt bepaald door lichtval en ruimte.

In 1993 zegt zij: 'ik heb mij tot voor kort bezig gehouden met objecten die door middel van platen porselein tot stand komen. Het zijn schijnbaar eenvoudige beelden met een ruimtelijke werking. De geometrische, abstracte beelden hebben een architectonische constructieve inslag. Dit laatste geldt ook voor mijn recent werk. Naast de architectuur is nu de natuur een belangrijke inspiratiebron. Het object roept associaties op, met vormen die ten grondslag liggen aan de bouw van de materie. De structuren van kristallen. In tegenstelling tot het vlak (de plaat) werk ik nu met de lijn. Hierdoor krijgt het werk een open en ruimtelijk karakter. Het ritme en de schaduw is een belangrijk aspect. De toegepaste bouwtechniek geeft me de mogelijkheid om groter te werken dan voorheen. Door het repeteren van een geometrische basisvorm ontstaat het beeld. Een grid (rastertekening) is het uitgangspunt.' Uit: Kleikunst in de Benelux, 1993.

Exposities

1990 Museum Boymans-van Beuningen / Galerie Maas, Rotterdam 'Keramiek '90 '- catalogus, Stedelijk Museum, Amsterdam. 1991 Contemporary European Crafts, Stuttgart (DE), 1992 Triennale de la Porcelaine, Nyon, Zwitserland - catalogus. 1993 Westerwald Museum (DE), 'Keramik Europas', Baltimore National Museum of Ceramic Art, Everson Museum New York, Museum of Fine Arts Boston, reizende tentoonstelling 'Facets of the same Nature'- catalogus.

Bibliografie: 
  • Spruit-Ledeboer, Mieke G. Nederlandse Keramiek 1975-1985, 1985.
  • Contemporary Dutch Ceramics, R.B.K., Den Haag 1988.
  • Duits, Timo te, Moderne Keramiek in Nederland, 1990.
  • Nelis, Ilse e.a. Kleikunst in de Benelux, 1993.
  • Keramiek, Niederlandische Gegenwartskeramik, Museum fuer Angewandte Kunst, Gera, 1994.
  • Crommelin, Liesbeth en Job Meihuizen, Keramiek in het Stedelijk, Stedelijk Museum Amsterdam 1998.
  • Catalogus Net(ty) Work, Productions Studio-n, 2006.