De Porceleyne Fles, Delft (1653-heden), een uitzonderlijk fraaie set van twee zgn. kamelenvazen naar een ontwerp van Adolf Le Comte (1850-1921). De vorm is afgeleid van waterkruiken, welke door kamelen werden gedragen door de woestijn. Hoge dekselvazen met afgeplatte schouder, een toelopende hals en een kameel als dekselknop. Op de schouder in reliëf zes afhangende banden eindigend in een ornament. Rondom de voetrand in reliëf een touw nabootsende band waaromheen zes lussen. Gegoten in geelbakkend aardewerk, geglazuurd in reflet metallique, een metaalglansglazuur (ontwikkeld in 1892). Glazuur opgebracht met een grote, platte penseel en in een gasmoffeloven bij ca. 1000 graden C. gebakken, aan het einde van het bakproces reducerend gestookt. Het grijs-blonde glazuur wordt ook wel “Catseye”genoemd en was ontwikkeld door Mauser tussen 1901 en 1905. Literatuur: Bogaers, Marie-Rose e.a. De Porceleyne Fles, 1986 en Hilkhuijsen, Jos, Delftse Art Nouveau, 2001.
Aangekocht door Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden in 2003 (zie foto drie voor de toepassing in het museum)
De Porceleyne Fles, Delft (1653-heden), een uitzonderlijk fraaie set van twee zgn. kamelenvazen naar een ontwerp van Adolf Le Comte (1850-1921). De vorm is afgeleid van waterkruiken, welke door kamelen werden gedragen door de woestijn. Hoge dekselvazen met afgeplatte schouder, een toelopende hals en een kameel als dekselknop. Op de schouder in reliëf zes afhangende banden eindigend in een ornament. Rondom de voetrand in reliëf een touw nabootsende band waaromheen zes lussen. Gegoten in geelbakkend aardewerk, geglazuurd in reflet metallique, een metaalglansglazuur (ontwikkeld in 1892). Glazuur opgebracht met een grote, platte penseel en in een gasmoffeloven bij ca. 1000 graden C. gebakken, aan het einde van het bakproces reducerend gestookt. Het grijs-blonde glazuur wordt ook wel “Catseye”genoemd en was ontwikkeld door Mauser tussen 1901 en 1905. Literatuur: Bogaers, Marie-Rose e.a. De Porceleyne Fles, 1986 en Hilkhuijsen, Jos, Delftse Art Nouveau, 2001.
Aangekocht door Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden in 2003 (zie foto drie voor de toepassing in het museum)