Stel, Ada

Voornaam: 
Ada
Voorletters: 
A.
Achternaam: 
Stel
Geboortejaar: 
1947
Geboorteplaats: 
Appingendam
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1979 - 2016
CV: 

Ada Stel – van Dijken is geboren te Appingendam op 12 november 1947. In 1979 vestigt zij zich als zelfstandig kunstenaar in IJlst. In 1984 verhuist Ada naar Tjerkwerd, waar tevens door haar Galerie ArtiSjok wordt gevestigd. Zij werkt hier met keramiek en brons. In Bolsward vestigt ze op het bedrijventerrein de Marne een tweede atelier voor het werken met polyester en om te schilderen. In Workum opent ze in 2009 aan het Sûd haar tweede galerie onder de naam Galerie Ada Stel. Eind 2016 treedt Ada bedrijfsmatig terug en begin 2019 verhuist ze vanuit Tjerkwerd naar Joure. In Tjerkwerd wordt een depot van haar werk ingericht, dat op afspraak is te bezoeken.

Afbeeldingen: Ada Stel, portret (bron website kunstenaar); beeld "juffrouw Fokelien" (bron Smellik & Stokking); beeld figuur op 1 been (bron website kunstenaar); tuinvaas (bron website kunstenaar).

 

 

 

 

 

 

Werk: 

De stille kracht in de geschiedenis. Het is de leefwereld van Ada Stel. De aanleiding was een studiereis naar Zuid Afrika en Zimbabwe in 1996 waar Ada wordt geraakt door de vrouwen die zij ontmoet. Vrouwen, die hun dagelijks werk verrichte, op het weerbarstige en schrale land, op de markt, op straat, onder een verzengende zon. Vrouwen, die hun kinderen opvoeden, die zorg dragen voor. Die vrouwen zijn fier, ze stralen kracht uit, ze roepen verwondering en bewondering op. Deze gracieuze vrouwen binnen hun context waren het moment van herkenning, van duiding voor de rest van haar kunst: een eerbetoon aan vrouwen. Al snel ontwikkelt Ada een eigen beeldtaal. Houding, pose, vorm, volume, de stand van het hoofd, maar bovenal het kleurgebruik maakt haar werk authentiek en herkenbaar. Naast vakmanschap laat elk beeld zien dat de kunstenaar voor haar vak gedreven is, voor haar eerbetoon oprecht. Aanvankelijk worden haar beelden in keramiek uitgevoerd, maar al spoedig ontstaat ook het verlangen om het eerbetoon in brons tot uitdrukking te brengen. Vanwege gewicht en het beperkte kleurenspectrum slaat Ada een nieuwe weg in. Een weg, die binnen Nederland nog weinig wordt bewandeld. Voor de techniek gaat ze gebruik maken van polyester. Het biedt haar de mogelijkheid om beelden te maken tot ca. 3, 5 meter, waarbij de kleur is teruggekeerd. Naast de beelden legt Ada zich sinds het midden van de jaren 90 meer en meer toe op de schilderkunst. Aanvankelijk schildert zij onder het pseudoniem MoiA, sinds 2006 onder de naam Ada en sinds 2008 staat voor het eerst haar hele naam als signatuur onder haar schilderijen. Opnieuw staan vrouwen centraal, maar is er ook ruimte voor andere onderwerpen (tekst Art Zaanstad).