Hubers, Dirk

Voornaam: 
Dirk
Voorletters: 
D.
Achternaam: 
Hubers
Geboortejaar: 
1913
Geboorteplaats: 
Amersfoort
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1938 - ?
Overlijdensjaar: 
2003
CV: 

Dirk Hubers is op 24 september 1913 geboren te Amersfoort. Na zijn schoolopleiding werkt hij eerst als kantoorbediende, lichtmatroos en boerenknecht. In 1936 verblijft hij in Denemarken en komt daar in contact met pottenbakkers. Hij leert er de grondbeginselen van het vak. Later komt hij terug naar Nederland. Op 26 september 1938 komt hij in de leer bij pottenbakkerij "Het Kruikje" van het echtpaar Wildenhain te Putten. Hun werk maakt zeer veel indruk op Dirk Hubers, die na de oorlog tot de groep Nederlandse vooruitstrevende pottenbakkers mag worden gerekend. Op 21 juni 1939 laat hij zich uitschrijven uit de Gemeente Putten en vertrekt naar Spieringstraat 87 in Gouda. Tijdens de Tweede Wereldoorlog woont Dirk Hubers in Voorschoten. Hij heeft een kleine werkplaats ingericht bij weefatelier Het Paapje aan de Papelaan te Voorschoten. Hier leert hij de textielkunstenares Betty Scheuffler kennen, zijn toekomstige vrouw. Het is niet duidelijk of Hubers ook gewerkt heeft voor de op een steenworp afstand liggende pottenbakkerij Groeneveldt. In deze oorlogsjaren studeert Hubers tevens op het Keramisch Instituur te Gouda. In 1945 vestigt het echtpaar Hubers zich aan de Sluislaan te Bergen (nh). In dit grote pand organiserene Dirk en Betty ook geregeld exposities in Kunstzaal Hubers (werk van o.a. Appel, Corneille, Bendien, Van Kruiningen en Jaap Mooij). Tegen het einde van de 1940s zien wij in de decoraties van Dirk de invloeden van Joan Miró, Pablo Picasso  en Paul Klee. Het streven van Hubers is om zoveel als mogelijk terug te gaan naar de essentie van klei, en daarmee laat hij het glazuren steeds vaker achterwege. Zijn werk kent nu veel ingekraste en uitgekerfde decors. Rond 1954 rijdt hij regelmatig met zijn motor naar Russell Tiglia in Tegelen. Hier werkt hij aan grote murale projecten en leert hij Frans Tuinstra kennen (zie Tuinstra). In het werk van beide kunstenaars herkennen wij een wederzijdse beïnvloeding. In 1956 verlaat Dirk Hubers zijn echtgenote en de twee zonen en emigreert naar de Verenigde Staten van Amerika. Hier richt hij zich voornamelijk op monumentale kunst. Tussen 1959 en 1966 is hij hoofd van de keramiekafdeling van de Newcomb College of Art, Tulane University, New Orleans. Na 1966 verhuist Hubers naar Guanojuato in Mexico. Hier overlijdt hij in 2003 (tekst grotendeels uit: Pottenbakkers in Putten, 1999 en leaflet Kunsthandel Artentique - februari 2020).

Afbeeldingen: Dirk Hubers bezig een vaas te decoreren met een krasdecor, circa 1953 (bron: 5 Hedendaagse pottenbakkers, tent. catalogus Rotterdam 1953 / foto Jos Smit); grote vaas met krasdecor (veiling Gaveler's 2010); kom met krasdecor (veiling Peerdeman, Utrecht, 2012); keramische sectiel plastiek 'De eenheid van het gezin', in opdracht gemaakt voor de schouw van het woonhuis van dr. Henk Pelser en Saartje Pelser-Oudkerk, circa 250 x 250 cm, 1953 (thans collectie Stedelijk Museum, Amsterdam). 

Werk: 

Tot ongeveer 1950 schildert Dirk Hubers de decoraties vaak op, daarna krast hij zijn grafische decoraties in en kerft ze meer en meer uit tot monumentaal aandoende reliëfs, die toch altijd volledig in harmonie blijven met de vorm van het aardewerk.

Bibliografie: 
  • Neeve, B.R.M. de, Neue Formen der Keramik aus den Niederlanden, Ausstellungkatalog Hessisches Landesmuseum Darmstadt, 1967.
  • Houtzager, Dr. M. Elisabeth, Nederlandse Ceramiek 1945-1970, Centraal Museum, 1970.
  • Bestandscatalogus Nederlandse na-oorloge keramiek, RBK 1995.
  • Schaap, Cees en Henny van Wilgenburg - Pottenbakkers in Putten 1929-1945, Putten 1999.
  • Nederlandse Keramiek - Tentoonstelling van hedendaagse Nederlandse keramiek, Den Bosch 1958.
  • Keramiekkollektie, met een inleiding van Karin Gaillard, dienst Beeldende Kunst, s-Hertogenbosch, 1983.
  • Singelenberg-Van der Meer, M., Nederlandse keramiek- en glasmerken 1880-1940, 2001.