Hendriks Franssen, Hans

Voornaam: 
Hans
Voorletters: 
J.
Achternaam: 
Hendriks Franssen
Geboortejaar: 
1945
Geboorteplaats: 
Nijmegen
Geboorteland: 
Nederland
Werkperiode: 
1979
CV: 

Hans Hendriks Franssen is geboren op 13 augustus 1945 te Nijmegen. Aanvankelijk is hij werkzaam als groepsleider. In 1975 schrijft hij zich in bij de Kunstacademie te ‘s-Hertogenbosch, richting keramische vormgeving. Hij doet het eindexamen in 1979. Van 1977 tot 2002 is hij werkzaam aan de Vrije Academie Nijmegen “De Lindenberg” en van 1978 tot 2002 aan het intergemeentelijk instituut Land van Cuyk “de Meander”. Van maart 1980 tot en met augustus 1986 bezoekt hij opnieuw de kunstacademie te ‘s-Hertogenbosch. Daarnaast is hij werkzaam in eigen atelier, eerst in Heumen en nu in Berghem. Hans Hendriks Franssen exposeert vanaf maart 1987. Technische gegevens: gebruikte klei voornamelijk eigen steengoed composities; glazuur geheel eigen composities; oven pyroclaaf gasoven. 

Kleierij De Kennekeshoek is het atelier van Hans Hendriks Franssen (keramist) en Trudy Hendriks Franssen v.d.Berg (kunstschilder).

Het atelier vind U in  Berghem Dr. Ariènsstraat 16 5351 G.D. tel 0412402689

Bezoek de website van de kunstenaars: www.kennekeshoek.nl

Afbeeldingen: Hans Hendriks Franssen met echtgenote Trudy, circa 2012; ouder werk (collectie Capriolus-verkocht); twee werken, circa 2013 (bron website kunstenaar); signatuur ingekrast, geschilderd signatuur. 

   

Werk: 

Bij mijn werk ga ik van de volgende uitgangspunten uit: Het omwentelingslichaam vindt zijn ontstaan op de draaischijf. De objecten zijn op de draaischijf gevormd en zijn altijd een omsluiting van ruimte. Het aftasten van de begrippen omsluiting/ontsluiting is steeds wederkerend. De plaats van het object in de ruimte en de interactie met de ruimte. Aandacht voor materiaal en gevoelsexpressie; van bedacht en doordacht naar spontaniteit. Ik heb al heel lang belangstelling voor de oude voor-christelijke levenswijze. De tijd dat de wereldbeleving bestond uit eigen waarneming en intuïtie. De tijd dat men idoolfiguren gebruikte. De tijd dat men de natuur vreesde en er naar leefde. De tijd van de megalietenbouwers (Stonehenge, New Grange, hunnebedden) en de trechterbeker cultuur. De tijd van de Kelten en Germanen, de oorspronkelijke bewoners van West-Europa. Van deze culturen vinden wij sporen\beelden die wij zelf moeten interpreteren, er zijn geen schriftelijke teksten om te weten waar ze voor dienden of wat ze betekenen. Maar we weten dat deze beelden belangrijk voor deze mensen waren. Wij vermoeden dat ze een sacrale betekenis hebben. In mijn werk probeer ik iets van die sfeer over te dragen, mezelf en de beschouwer te confronteren met oorspronkelijke voorouders, hun leefwijze. Respect voor de natuur en het onbegrijpelijke. De gevoeligheid voor deze cultuur is nog versterkt door de lectuur van Carl Jung, de mens en zijn symbolen.

Technische gegevens De gebruikte klei is voornamelijk een eigen steengoed compositie. De glazuren zijn geheel eigen composities. Oven: een pyroclaaf gasoven.

Bibliografie: 
  • M.G. Spruit-Ledeboer, Nederlandse keramiek 1975-1985.
  • Documentatiemap Nederlandse vakgroep keramisten.
  • Catalogus theepotten Gouda.
  • Catalogus boekensteun Schiedam.
  • Catalogus Salzbrand keramiek 1989-1993.                              
  • Kunstbijlage Haarlemsdagblad 23 aug. 1989.
  • Tijdschrift keramiek juni 1990.
  • Tijdschrift klei & hobby maart 1991.