De Mits, Trees

First name: 
Trees
Initials: 
T.
Surname: 
De Mits
Year of birth: 
1951
Birthplace: 
Sleidinge
Country of birth: 
Belgium
CV: 

Trees De Mits is geboren te Sleidinge in 1951. Zij woont en werkt in Zwalm. Ze maakt regelmatig reizen naar het buitenland; bij voorkeur naar Japan dat voor haar een mentale werkplek is. Tijdens het reizen fotografeert ze veel, om te beginnen van hoog boven de aarde in het vliegtuig. Bepaalde bewegingen boeien Trees, structuren en details intrigeren haar, het eeuwig verglijdende spel van licht en schaduw. De beelden vormen een dagboek van observaties, fotografische notities die later digitaal worden bewerkt tot haast abstracte fotowerken waarin het gaat om het ritme van beweging en herhaling op en in het vlak.

Het lichaam en het lichamelijke zijn centrale elementen in het oeuvre van beeldend kunstenaar Trees De Mits. Lichaamsfragmenten worden gekneed, geplooid en vertekend. Zij gebruikt hierbij verschillende media klei, keramiek, fotografie, video, glas en textiel. De kleur rood vormt daarin een rode draad (bron: leveninleuven.be).

Afbeeldingen: Trees De Mits, portret (bron kunstenaar); Trees De Mits, werksituatie in het Europees Keramisch Werkcentrum Oisterwijk (bron kunstenaar); Trees De Mits, installatie met houten sculptuur, 2 werken in porselein en schilderij op hardboard (bron kunstenaar); Trees De Mits, keramisch werk met beschilderd hout en rubber, collectie Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam (bron kunstenaar).

 

 

Work of the artist: 

Trees De Mits - AFFINITIES & FRICTIONS in Galerie De Witte Voet - Related by time, space & form - 7 september t/m 12 oktober 2013.

"Het werk van Trees De Mits hoort thuis in een multimediapraktijk. Met een grote vanzelfsprekendheid werkt ze in keramiek, fotografie, video, schilderkunst en maakt ze ruimtelijke en textiele installaties. Recentelijk heeft ze deze veelheid aan disciplines nog uitgebreid met een vorm van toegepaste kunst: foto’s die gewoonlijk aan een muur hangen zijn in het blad van kleine tafeltjes verwerkt. De ongedwongenheid waarmee Trees De Mits tussen uiteenlopende disciplines beweegt kenmerkt ook haar fotografie. Als kunstenaar trekt Trees De Mits vaak naar het buitenland, waar haar foto’s ontmoetingen registreren en herinneringen vastleggen. De opnamen zijn notities van wat haar in de korte of langere momenten van de ontmoetingen raakt. Nadien worden de foto’s opgeslagen in een persoonlijk archief. Deze digitale collectie werkt met breed gedefinieerde thema’s: hair & feathers – movements & positions – flowers & plants – backside – black & white – anatomy – cemetery & death – hands & feet – sky & moutains – oval, spiral, circle – stone – eyes & sleep – earth, clay & pots – trees & wood, words & letters – water & sea – traces – wrapped & covered – red, pink & roses – … De thema’s groeien spontaan, overlappen gedeeltelijk en vormen de aanzet tot weer nieuwe categorieën. De foto’s worden in de systematisering van het archief uit hun context gelicht en opgenomen in een soort abstracte tijd en ruimte. Ze verwerven een nieuwe identiteit en gaan relaties aan met andere beelden. Het archief is een middel om met het materiaal te experimenteren en het geregistreerde te laten gisten tot nieuwe beelden. Dit toont zich in de wijze waarop Trees De Mits de foto’s presenteert en manipuleert. Beelden die in verschillende periodes zijn ontstaan of een totaal ander karakter hebben kunnen in nieuwe reeksen worden samengebracht. Andere foto’s worden digitaal bewerkt of uitgeprint, fysiek beschilderd en opnieuw gefotografeerd. De foto’s worden zo opgenomen in nieuwe beeldregisters, waarbij figuratief kan evolueren naar abstract, document naar beeld zonder referent, gesitueerd naar tijdloos, fotografie naar schilderkunst of grafiek. Sommige foto’s worden opvallend ‘materie’: een rood moslandschap zou een ineenstrengeling van lichamen kunnen zijn; een fragment oogt als een stuk keramiek. De manipulaties zijn vaak rood gekleurd, omdat rood voor Trees De Mits een bijzondere betekenis heeft en samenhangt met haar liefde voor Japan. In recente beelden werkt Trees De Mits ook met groen of zwart. Dan woekert groen over een rotsachtige wand die weinig weerstand biedt en ontbindt een vogel in dezelfde gistende tint. In Hybrids, een reeks waarin de kunstenaar ziektebeelden uit oude anatomische atlassen fotografeert en herwerkt, lopen de maskers die de patiënten een zekere anonimiteit garanderen uit tot dwingende zwarte vlakken. Het uitvergroten van de maskers erotiseert het beeld, maar is daarnaast ook een vorm van uitzwellen. De zwarte vlakken worden figuren op zich, vergelijkbaar met de zwarte, mat beschilderde keramische sculpturen van Trees De Mits. Wat een elleboog, stuk arm of een reeks ribben is daagt uit als abstract volume waarin geen lichaamsvorm meer moet worden herkend. Het zijn erg zintuigelijke vormen die met de hand in zachte klei zijn gekneed. Het bakken tot porselein legt de beweging in deze organische sculpturen niet stil. Ze lijken nog te pulseren en langzaam verder te kruipen, met een donkere matte huid die hen de ondoordringbaarheid geeft van zwarte oermaterie. Ook van de keramische sculpturen worden foto’s gemaakt. Daarin verschuiven de volumes verder naar abstractie. De autonome vormen kunnen daarna opnieuw een aanleiding vormen voor tekeningen of schilderijen. En in de kleine schilderijen die Trees De Mits nog zoekend maakt, herkent ze nadien referenties naar andere beelden uit haar werk. Uit al deze manipulaties groeit een gelaagd, samengesteld œuvre waarin wat we herkennen samensmelt met wat vreemd en onnatuurlijk is. AFFINITIES & FRICTIONS [related by time, space and form] biedt alle ruimte voor het ontwikkelen én lezen van dit multimediaal scenario (tekst Lut Pil, 2013 / Galerie De Witte Voet Amsterdam).